Wednesday, November 14, 2007

One step further

Oleh kerana semalam aku terkesima disebabkan rambut tobek, aku terlupa nak cerita kisah dan pengalaman aku join spinning class untuk kali kedua sebelum pegi potong rambut tu. So, beginilah lebih kurang cerita yang berlaku pada hari Isnin semalam.

Seperti biasa, pukul 6.30ptg spinning class tu akan bermula. Masa aku sampai kat gym tu, semua orang biasa dah ada, instructor pun dah ada. Aku strech kaki dan peha lebih kurang, adjust ketinggian saddle spinning machine tu dan aku terus panjat naik. Time for warm up.

Setting resistance on flat road condition, then kayuh sederhana laju untuk hampir 10 minit. Peluh mula keluar dah sikit-sikit. Genap-genap 10 minit instructor tu suruh tinggikan resistance dan start acara memanjat bukit yang memang aku tak nanti-nantikan langsung. Hampeh.

Lepas kayuh gaya panjat bukit sambil terjelir-jelir lidah selama 5 minit gitu, baru lah boleh lepak kejap. Bukannya lepak macam lepak kat kedai mamak tu. Tapi maksud lepak di sini ialah kayuh sederhana laju dalam keadaan flat road resistance je. Bertuah la kalau boleh pegi lepak kat kedai mamak, boleh pekena teh tarik dulu. Tapi apakan daya, apa yang boleh dibuat waktu tu cuma teguk air kosong sikit, basahkan tekak yang tengah kemarau tu.

Nampaknya, workout spinning harini ada kelainan sikit. By this time, kitorang dah berkayuh selama 15minit lebih dah. Tiba-tiba, instructor tu cakap yang maksudnya berbunyi, “Mari kita buat workout push up pulak. Mari, mari, jangan segan-segan. Buat macam rumah sendiri”.

“Eh, apa lak ni?” aku buat-buat tanya diri sendiri. Padahal memang aku dah tau kena buat workout push ups sebab sebenarnya memang instructor tu dah cakap awal-awal yang spinning class harini ada mix dengan workout push up dgn workout abs.

Mula-mula ingat kena push up sikit-sikit je. At first, sorang kena buat 15 kali push ups. Ok la lagi, rasa selambe je. Lepas tu, dia tambah lagi suruh buat another 15 push ups. Mampus! Time ni dah rasa menggigil-gigil dah tangan. Dah habis 15 kali, dia suruh rehat kejap untuk bernafas. Lepas tu dia tambah lagi suruh buat 10 push ups.

Instructor: “Come on guys, I know you can do it. Come on!”

Ye la, kitorang je yang kena buat segala push ups tu. Dia tak buat semua pun push ups, tunjuk sikit-sikit je. Boleh la dia nak cakap “come on” la, “come off” la.

Nak je aku cakap, “I don’t want to come anymore”, boleh tak?

Dah settle segala push ups tu, back to spinning machine. Masa untuk berkayuh lagi. Kali ni, torture panjat bukit. Starting from easy hill, then naik ke medium hill, akhir sekali buat difficult hill. Time ni dah berkayuh sambil berdiri la, memang tak larat nak kayuh kalau duduk atas saddle. Heart beat mencanak-canak naik. Aku control je la, tak kayuh kuat-kuat sangat pun, sebab takut jantung aku tercabut skru. Malam-malam ni susah nak kena pegi cari workshop pinjam screw driver.

Dah selesai 15 minit kayuh panjat bukit, relax kejap. Lepas tu, kena buat workout push ups sekali lagi. Muka aku dah toye dah, rasa macam nak give up je. Terbayang kena buat lagi 30 kali push ups.

Instructor: “Ok guys, let’s do this again. We’ve done it before, we can do it again! Come on, give your best shot”.

Aku: “Baiklahhhh”, aku cakap sambil buat suara macam ala-ala Doraemon gitu. Tapi, aku cakap dalam hati je la. Takkan nak cakap betul-betul kot. Nak mampus?

Dah sudah workout push up kali kedua tu, sambung spinning balik. Kali ni buat speed work pulak. Bergilir-gilir, kejap spinning sambil duduk, kejap spinning sambil berdiri. Kayuh laju-laju macam nak kejar mat rempit yang tengah buat lumba haram. Aku dah tak larat gile dah, kaki dah penat sebab kayuh lama, tangan lak dah menggigil-gigil sebab penat dek penangan kena buat push ups yang beribu-ribu lemon tu. Tepat jam 7.30pm, baru la instructor tu suruh stop.

Tak habis kat situ, kena pulak buat workout abdomen. Instructor tu tunjuk sikit lebih kurang macamana nak buat. Hmm, nampak dia buat macam easy peasy je. Tapi bila aku yang buat, rasa nak terkeluar air mata sebab muscle abdomen aku rasa macam nak terkoyak. Itu bermakna workout tu berkesan.

Bila dah nak bersurai tu, instructor tu tanya la aku apa pendapat aku tentang workout harini. Secara tak sengaja mulut aku jadi gatal dan cakap “Well, I like the abs workout. And I think it’s great to do this kind of mix workout, for upper body and lower body.”

“Good, we can do it again for next session then. See you next week!”, instructor tu cakap.

Konon-kononya nak bermanis mulut la cakap itu bagus la ini bagus la. Betul lah apa yang orang cakap, “kerana mulut badan binasa”. Padan muka aku!

Next week, aku kena bawak ubat gatal letak kat mulut aku.

3 comments:

Anonymous said...

Hahahhahaha...part sore Doraemon tu yg lawak tu..sempat lak teringat Doraemon eh..hik hik hikk...

fajar said...

entri kau, makin lama, makin best la nik! tang kisah ko pi gym ni menarik la. aku yg baca ni, rasa mcm nak join pi gym skrg gak!!!

(tp mcm biasa la. takde kawan la kat sini. malu. ahakss)

EnAikAY said...

Jom, mari kita ramai2 pegi gym untuk workout suara kita biar jadi macam suara Doraemon!!

"Baiklaaaahhhhh..."