Thursday, November 15, 2007

2 x 2

Kadang-kadang, apa yang kita rancang kita tak dapat. Kadangkala juga, apa yang kita tak rancang itulah yang kita dapat.

Ada orang kata, usaha tangga kejayaan. Ada juga yang kata, mahu seribu daya tak mahu seribu dalih.

Ish, poyo sungguh! Sesungguhnya aku tak pandai buat penulisan berpoyo-poyo di khayalak ramai ni.

Sebenarnya nak habaq mai, harini aku gumbira. Kegembiraan ni bermula sejak semalam. Apa yang gembira sangat ni? Gembira sebab semalam dan hari ni, buat pertama kalinya aku berjaya lari 2 miles tanpa henti selama dua hari berturut-turut. Sebab tu la tajuk entry harini 2 x 2 (literally means 2 miles for 2 consecutive days, non stop). Pada aku, kalau aku boleh lari 2 miles (3.2km) tanpa henti dalam masa 20minit ni kira dah cukup bagus la buat masa permulaan ni. Harapnya lepas ni boleh increase mileage dan improve timing lagi. Sebab dulu, paling hebat yang aku pernah buat pun ialah lari tanpa henti sejauh 1.5 miles (2.4km) je, itu pun sekali je dan dah rasa semput macam siput sedut. This is a positive improvement for myself. Target aku bukannya tinggi sangat pun, cuma kalau boleh aku teringin nak ajak Superman lumba lari dengan aku, itu je.

Masa aku sekolah dulu, aku suka bersukan. Tapi, sukan-sukan yang aku join semua jenis sukan yang dimainkan kat dalam gelanggang atau padang. Contohnya seperti sukan bola tampar, hoki, ping pong, tenis, handball, dan sukan video games. Masa bersukan beramai-ramai ni, kadang-kadang kita tak sedar yang kita penat, sebab riuh rendah dan jugak jenis sukan-sukan macam ni ada banyak iklan. Kejap-kejap time out la, bola keluar gelanggang la, tali kasut tercabut la, seluar terlondeh la, tak pun kena kad merah dan kena keluar padang sebab mencarut kat pengadil.

Tapi, kalau dalam pertandingan sukan berlari, tak sempatnya nak iklan-iklan. Penat ke tak penat ke, kena lari jugak. Kalau tak lari, kita akan samada jadi kalah, atau jadi tak menang. Pilihlah yang mana hendak.

Pastu pulak, kita berlari ni sorang-sorang je. Kalau masa sukaneka sekolah rendah tu boleh la lari beramai-ramai guna terompah gajah tu. Sebab tu lah walaupun sukan berlari ni nampak macam mudah sebab tak perlukan apa-apa special skills, tapi ramai yang tak sanggup nak buat sukan berlari ni.

Satu lagi, sukan berlari ni ialah jenis sukan endurance, kecuali kalau kita specialize dalam acara lari pecut atau lari jarak pendek. Itu lain cerita la. Bukan senang nak dapatkan kekuatan endurance. Kena praktis sampai berbulan-bulan dengan penuh disiplin. Kalau setakat lari tak sampai 10 minit pastu lencong pegi lepak kedai mamak setengah jam sambil pekena teh tarik dengan roti canai, memang salah strategy la. Kalau hari-hari buat macam tu, tak lama lagi nanti ada orang hantar sms “Welcome to Boroi Club”.

Tiba-tiba aku rasa aku sendiri pun blur dengan apa yang aku tulis harini. Sebenarnya niat aku ialah nak cetus minat korang untuk mulakan kehidupan yang sihat dengan bersukan. Tak kiralah sukan apa pun yang korang nak buat, asalkan bersukan. Dan salah satu sukan paling senang yang mungkin korang boleh cuba ialah sukan berlari. Mula sikit-sikit dan pelan-pelan dulu, bila badan dah rasa mantap baru la korang boleh ajak Superman lumba lari.

Walaupun haritu aku kecewa sebab rambut aku sedikit tobek, tapi harini aku gembira sebab aku rasa stamina aku bukan sahaja dah semakin pulih malah semakin meningkat. Harap-harapnya, satu hari nanti aku boleh lari dengan lebih jauh, lebih laju, lebih kerap, dan lebih penat!

P/s: Korang rasa Superman baca tak blog ni?

5 comments:

Anonymous said...

Dasat nyer angan2...nak lumba lari dengan Superman. But then Nik, itu Superman takdak masa la nak baca hang punya blog coz dia bizi pi selamatkan orang. Hehehehehe....

EnAikAY said...

Ish, takkan hari Ahad pun Superman bizi kot. Hari Ahad kan cuti, boleh la aku race dgn dia.

[web-mod] said...

nikfa, aku rasa stamina ko tu ada kena mengena ngan rambut tobek ko tuh.. so ko kena keep that rambut hahahahhaa

Anonymous said...

Ko yg cuti, pakcik Superman tu takde cuti... hihihi....

bola2api said...

and also don't forget - strong mental

kalo mental weak tapi stamina tinggi, takleh jugak.. 10 menet dah give up

keep it up dude, you are on the right track insya allah